الکترونیکی شدن ابلاغ هیأت تجدیدنظر
رئیس دبیرخانه هیأتهای تشخیص مطالبات سازمان تأمیناجتماعی از الکترونیکی شدن ابلاغ دعوتنامههای هیأتهای تجدیدنظر تشخیص مطالبات سازمان تأمیناجتماعی از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان خبر داد و گفت: «این اقدام در قالب طرحهای تحولآفرین سازمان و با هدف تسهیل فضای کسب و کار به اجرا درآمده است.»
محمد اسماعیلزاده با اعلام این خبر افزود: «پیش از این، فرایند ابلاغ دعوتنامهها بسیار زمانبر و پرریسک بود، به نحوی که پس از صدور دعوتنامه از جانب هیأت تجدیدنظر و ارسال آن به شعبه مبدأ، چاپ و امضای آن در شعبه، تحویل به مأمور ابلاغ، ارسال به شهرهای مختلف و بازگشت رسید ابلاغ و درج تاریخ ابلاغ در سیستم، گاه هفتهها زمان میبرد؛ مخصوصاً در مواردی که کارفرما در استانها یا شهرهای دور از شعبه اصلی قرار داشت.» به گفته او، ریسکهای موجود در روش قبلی برای ابلاغ دعوتنامهها، نهتنها احتمال کاهش فرصت کارفرما برای جمعآوری مدارک و مستندات را به همراه داشت، بلکه تعیین تکلیف به موقع مطالبات سازمان را نیز دچار وفقه میکرد. اسماعیلزاده با اشاره به اینکه اشکالات مترتب بر روش قبلی، موجب تجدید وقت رسیدگی و در نتیجه تعیین تکلیف مطالبات با تعویق حداقل دو ماهه میشد، تصریح کرد: «بروز این تأخیر دارای تبعاتی دیگری برای کارفرمایان بود که از جمله میتوان به پیمانکارانی اشاره کرد که برای دستیابی به منابع مالی نزد واگذارندگان کار خود نیازمند تعیین تکلیف مطالبات و اخذ مفاصاحساب هستند.» او همچنین از بُعد بیمهشدگان به مسئله نگاه کرد و یادآور شد: «تا زمانی که مطالبات برآوردی سازمان از کارفرما تعیین تکلیف نشود، سوابق ناشی از این مطالبات نیز فاقد قطعیت هستند و همین موضوع ماهیتاً بهرهمندی از سوابق یادشده را برای ارائه تعهدات کوتاهمدت و بلندمدت به بیمهشدگان با وقفه مواجه میکرد.»